Skolans och fritidshemmets prioriterade mål
Efter att ha analyserat enkäter, resultat och genom fördjupade samtal har vi kommit fram till dessa prioriterade mål för läsåret 20-21.
Eleverna ska känna att de har inflytande över sin utbildning och känna lust att lära mer
Metoder:
- Synliggöra elevrådets arbete
- Kontinuerliga klassråd och elevråd
- Elever leder rastaktiviteter
- Nyttja digitala verktyg används på nya sätt för att göra undervisningen mer tilltalande och ge eleverna nya verktyg för delaktighet och påverkan.
- Utbilda personalen i Apple Teacher
- Alternativa lärmiljöer erbjuds i verksamheten Gula villan.
- Fritidshemmets planering utgår i större grad från de förmågor eleverna ska utveckla, i en återkommande dialog med eleverna.
- Varje fritidshemsavdelning har samling, där eleverna ges möjlighet att påverka innehållet i fritidshemmets undervisning
- Tydliggörande och diskussion tillsammans med elever om vad olika begrepp, t.ex. inflytande, innebär
Utvärdering:
Rektorerna och förstelärare har kontinuerligt djupintervjuer med några elever.
Kommungemensam enkät i februari.
Kontinuerlig uppföljning av kortare enkäter, som eleverna får svara på kontinuerligt under läsåret.
”Trygghet hela dagen”
Eleverna ska känna sig trygga under hela dagen i skola och på fritids
Metoder:
- Arbete med likabehandlingsplanen
- Fortsatt arbete med personalen med att anmäla kränkningar i Draft IT
- Jobba fram former för ökade föräldrakontakter
- Ledarledda rastaktiviteter varje rast
- Rastkiosken öppen varje rast
- Morgonaktiviteter innan skolan
- Resurspedagogen skapar relationer med alla elever och finns tillgänglig vid lektionsstart, raster m.m.
- Fokus på att trygga upp raster och förflyttningar
- Eleverna arbetar fram förslag till ordningsregler. Efter beslut går rektorer runt i klasserna och presenterar reglerna.
Utvärdering:
- Djupintervjuer med eleverna
- Utvärdering av resultat på trygghetsenkäter